Hrek : Mi a Frankfurti iskola? |
Mi a Frankfurti iskola?
2014.11.30. 11:51
Dr. Drbik Jnos
A Frankfurti Iskola s a kulturlis marxizmus
(Rszlet a cionista kulturlis marxizmus uralomra kerlse c. 2013-as
tanulmnybl)
(...) A pnzhatalmi vilgelit Amerikt teht nem tudta meghdtani a gazdasgi
marxizmussal. A pnzrendszer kisajttsa nmagban nem lett volna elgsges
jelenlegi uralmi helyzetnek az elrshez. Az Egyeslt llamok trsadalmt, az
amerikaiak rtkrendjt s keresztny szellemisgt, a vilg legszabadabb
nemzett a kulturlis marxizmussal gyzte le. Ennek a sikeres ideolgiai
hbornak a haditervt az a cionista szellemi mhely dolgozta ki s segtett a
gyakorlatba tltetni, amely Frankfurter Schule (Frankfurti Iskola) nven
ismert, s amely ma is uralkod szellemi irnyzatnak szmt nemcsak
Amerikban, de az egsz eur-atlanti trsgben, amely a cionista pnzhatalmi
vilgelit hegemnija al kerlt.
A frankfurti filozfiai iskola s a kulturlis forradalom
Az Amerikba emigrlt nmetorszgi trsadalomtudsoknak egy rsze
mg az 1930-as, 1940-es vekben elkezdte a huszadik szzadra kialakult
trsadalomnak s kultrnak olyan provokatv talaktst, amely a gyakorlatba
akarta tltetni azokat az elkpzelseket, amelyeket Georg Wilhelm Friedrich
Hegel, Karl Marx, Friedrich Nietzsche s Max Weber munkira tmaszkodva
dolgozott ki. Elkpzelsk a kulturlis forradalom megvalstsrl nem volt
teljesen j. Joseph de Maistre (1753 – 1821), aki hosszabb idn t magas-rang
szabadkmves volt, mr gy fogalmazott:
„Mostanig a nemzeteket hdtsok tjn gyilkoltk le. Felmerl
azonban egy fontos krds: Meghalhat-e egy nemzet a sajt terletn is,
anlkl, hogy megszllnk orszgt - pldul gy, hogy beengedi a
dglegyeket, amelyek velejig sztrohasztjk azokat az eredeti s alapvet
elveket, amelyek nemzett tettk ket.”
A frankfurti filozfiai iskola, amelyre mr rsunk els rszben
hivatkoztunk, lnyegben azrt jtt ltre az oroszorszgi bolsevik forradalom
utn, mert megalapti gy gondoltk, hogy a vilgon - s gy Eurpn is - t fog
sprni a vilgproletaritus forradalma s elkpzelhet, hogy az Egyeslt
llamokban is forradalmi vltozsok kvetkeznek be. Ez nem gy trtnt. 1922
vgn a Kommunista Internacionl - a KOMINTERN - ezrt elemezte a
helyzetet s kereste a kudarc okait. Lenin kezdemnyezsre Moszkvban a
Marx-Engels Intzet egy nemzetkzi konferencit rendezett. Ennek f tmja az
volt, hogy mit rtett valjban Marx a kulturlis forradalom alatt s az
elgondolsait miknt lehet az akkori krlmnyek kztt Szovjet-
Dr. Drbik Jnos
2
Oroszorszgban s Eurpban alkalmazni.
Jelen volt a tancskozson Lukcs Gyrgy, a magyar pnzarisztokrata, az
Osztrk-Magyar Monarchia egyik dsgazdag zsid bankrnak a fia, aki az els
vilghbor alatt radiklis baloldali, majd pedig kommunista lett. Marxista
filozfusknt kidolgozta a 'Forradalom s az rosz' viszonyra vonatkoz
elkpzelseit, vagyis azt, hogy a szexulis sztnt miknt lehet a rombols
eszkzeknt hasznlni. Lukcs a tancskozst kveten 1923-ban csatlakozott a
Frankfurti Egyetemen mkd Trsadalmi Kutatintzethez, amelyet a
Nmetorszgi Kommunista Prt alaptott. Ez az intzet az, amely Frankfurti
Iskola nven vlt ismert. Alapti lnyegben a Moszkvban mkd MarxEngels Intzet mintjra hoztk ltre. Amikor 1933-ban a nemzetiszocialistk
jutottak hatalomra Nmetorszgban, a Frankfurti Iskola szmos tagja az
Egyeslt llamokba emigrlt. Itt folytattk kutatsaikat, amelyeket mr
Nmetorszgban megkezdtek. Azt feltteleztk, hogy a nemzetiszocializmus
sikerei mgtt bizonyos hiedelmekkel, magatartsformkkal s rtkekkel
kapcsolatos hatsok vannak. Mdszereikbe bevontk a marxista elemzst s a
freudi pszichoanalzist. E kett szintzisbl jtt ltre az a bizonyos kritikai
elmlet, amely a Frankfurti Iskola f jellegzetessgv vlt. A frankfurtiak
szerint a nyugati kultra f elemeinek – kzttk a keresztnysgnek, a
kapitalizmusnak, a tekintlynek, a csaldnak, a patriarchtusnak, a
hierarchinak, az erklcsisgnek, a hagyomnynak, a szexulis
nmegtartztatsnak, a lojalitsnak, a hazafisgnak, a nacionalizmusnak, az
trklsnek, a npi- vrsgi-faji szemlletnek, a trsadalmi konvenciknak s a
konzervativizmusnak – el kell vgezni az elemzst s mindezek felett
megsemmist kritikt kell gyakorolni.
Willi Mnzenberg, aki marxista forradalmr zsid volt s aki javaslatokat
dolgozott ki az alapvet trsadalmi problmk megoldsra - noha a
kompromisszumok embernek tartottk – ennek dacra a kvetkezket
javasolta:
„Meg kell szervezni az rtelmisgieket s aztn arra kell hasznlni ket,
hogy a nyugati civilizci rothad bzt rasszon. Csak ezutn, amikor
valamennyi rtkt megrohasztottk s ezzel lehetetlenn tettk az letet,
tudjuk rjuk knyszerteni a proletaritus diktatrjt.”
Mnzenberg Lenin kzvetlen munkatrsa volt Svjcban, de nem utazott
el azzal a zrt vonattal Helsinkibe, amivel Lenin elindult, hogy rszt vegyen a
bolsevik llamcsnyben, amit ksbb forradalomnak neveztek. Nyugaton
maradt, sikeres lapkiad s terjeszt vllalkoz lett. Ezzel prhuzamosan nagybefolys httr-politikusknt a sznfalak mgl irnytotta az internacionalista
pnzhatalmi elit 'kommunista forradalomnak' nevezett vilguralmi stratgijt.
A kommunizmus s a pnzuralmi diktatra ugyanannak a cionista remnek volt
Dr. Drbik Jnos
3
a kt oldala mr ebben az idben is.
Egy msik frankfurti: Ralph de Toledano alaptotta meg az Egyeslt
llamokban a National Review cm kthetenknt megjelen folyiratot.
Toledano szerint a moszkvai tancskozs tbb veszlyt jelentett a nyugati
civilizci szmra, mint a bolsevik forradalom. 1924 utn Sztlin kerlt a
hatalom cscsra Szovjet-Oroszorszgban s mr bizalmatlanul tekintett mind
Willi Mnzenbergre, mind Lukcs Gyrgyre. Olyan zsid forradalmrokat pedig
mint Trockij, egyenesen veszlyesnek tartott a marxizmus sikere szempontjbl.
Sztlin gy gondolta, hogy mindhrman olyasmit prblnak belemagyarzni a
marxizmusba, amely teljesen idegen attl s amely nem a munksosztly
rdekeit, hanem a kozmopolita zsidsg vilgstratgijt szolglja.
Mnzenberget 1940 jniusban Sztlin parancsra Dl-Franciaorszgban a
szovjet politikai rendrsg emberei meggyilkoltk. Trockij is hasonl mdon
tvozott az lk sorbl Mexikban.
Lukcs Gyrgy Lenin halla utn Nmetorszgba kltztt s volt az
elnke a kommunista szellemisg szociolgusok els nemzetkzi
tallkozjnak. Ez a tancskozs vezetett a frankfurti iskola megalaptshoz.
Elszr ltrejtt a Frankfurti Egyetemen az Institut fr Sozialforschung (a
Trsadalomkutatsi Intzet). 1923-ban mr voltak kezdemnyezsek egy ilyen
intzmny ltrehozsra a marxista Felix Weil erfesztsei nyomn. Weil
Argentnban szletett, gazdag zsid csaldban, de szlei mr gyermekkorban
Nmetorszgba kldtk tanulni. Tanulmnyait a Tbingeni s a Frankfurti
Egyetemen vgezte s doktortust szerzett a politikai tudomnyokbl.
Meggyzdses marxistv vlt. A Trsadalomkutat Intzet igazgatja Carl
Grnberg, aki szintn meggyzdses marxista volt, 1923-tl 1929-ig irnytotta
az intzmnyt. Utdja 1930-ban Max Horkheimer lett, aki mr nyltan hirdette,
hogy a kutatintzetnek a marxista elmlet alapjn kell vgeznie tevkenysgt.
Hitler hatalomra kerlsvel a munkatrsak jelents zme amerikai
egyetemekre tvozott s sokan kzlk vezet beosztsba kerltek a Columbia,
a Princeton, a Brandeis s a Kaliforniban lv Berkeley Egyetemn. Vilghrre
tett szert a frankfurti iskola tagjaknt Herbert Marcuse, aki az 1960-as
dikmegmozdulsok egyik sztr ideolgusv vlt.
A frankfurti iskola valamennyi vezet tagja – Jrgen Habermas kivtelvel
– zsid szrmazs volt. Valamennyien meg voltak gyzdve arrl, hogy amg az
egyn hisz valamiben, vagy legalbb remnykedik valamiben, addig megvan a
kpessge r, hogy megoldja azokat a trsadalmi problmkat, amelyekkel
szembeslnie kell. Emiatt a hittel rendelkez egyn soha nem kerl olyan
remnytelen helyzetbe, soha nem idegenedik el annyira az lettl s
nmagtl, hogy az elvezesse t a szocialista forradalom igenlsig. ppen ezrt
az a frankfurti gondolati-mhely elsdleges feladata, hogy a hit alapjt, a zsid-
Dr. Drbik Jnos
4
keresztny rksget felszmolja, s anarchista-nihilista l-racionalizmust
knljon helyette cserbe.
Lasha Darkmoon llaptja meg „Satan’s Secret Agents: the Frankfurt
School and their Evil Agenda” cm rsban, hogy ltszlagos kptelensg,
vagyis oximoron azt lltani, hogy ltezik zsid-keresztnysg. A judaizmus s a
keresztnysg szges ellenttben llnak. Kezdettl fogva a zsidk ellensgesen
viszonyultak a keresztnysghez s a talmudista-zsidknak rmet okoz az a
gondolat, hogy Jzus a pokolban szenved. A nyugati civilizci felbomlasztsa
rdekben a frankfurti iskola vgl is elksztette ennek a civilizcinak a lehet
legnegatvabb s legrombolbb brlatt az let minden terletn. A trsadalom
destabilizlshoz s legyzshez el kellett kszteni az sszeomlst,
vlsgokat s katasztrft kellett elidzni s ez vlt a Frankfurti Iskola magukat
mvelt rtelmisginek tekint zsid forradalmrainak a legfbb clkitzsv.
Azt remltk, hogy politikai trekvseik terjedni fognak, mint a vrus, gy
folytatva a nyugati marxistknak a forradalmi tevkenysgt, csak immron ms
mdszerekkel.
A Frankfurti Iskola tizenegy stratgiai clt tztt ki maga el.
Valamennyinek az volt a clja, hogy alssa a trsadalom alapjait s olyan
remnytelen helyzetet alaktson ki, ahol mr csak a vilgmret
proletrforradalom jelenthet megoldst. A tizenkt cl a kvetkez:
Els: Ltre kell hozni a rasszista bnzs formit s meg kell alkotni a
gylletbeszdet tilt trvnyeket.
Msodik: Folyamatosan vltoznia kell az let minden dimenzijnak,
hogy ltrejjjn a teljes zavarodottsg llapota.
Harmadik: Az iskolkban el kell segteni a maszturbcis propagandt.
Ezt tvzni kell a homoszexualits npszerstsvel a gyerekek krben s az
iskoln bell is meg kell honostani a pornogrfia valamilyen vltozatt.
Negyedszer: Szisztematikusan al kell sni a szlk s a pedaggusok
tekintlyt.
tdszr: A bevndorls nagymrtk fokozsval meg kell gyngteni a
nemzeti nazonossgot s el kell kszteni faji hbork kirobbantst.
Hatodszor: Az alkoholizmust s a kbtszerek lvezeti cikknt val
hasznlatt szisztematikusan tmogatni kell.
Hetedszer: El kell segteni a szexulis deviancik szles krben val
elterjedst a trsadalom minden rtegben.
Nyolcadszor: Megbzhatatlann kell tenni a jogrendet s elfogultan kell
viselkedni a bncselekmnyek ldozataival szemben. Nagy mrtkben nvelni
kell azoknak a szmt, akik r vannak utalva az llami seglyekre.
Kilencedszer: Ellenrizni kell s nvtlann kell tenni a
tmegtjkoztatst.
Dr. Drbik Jnos
5
Tizedszer: Btortani kell a csaldok felbomlst s a hzassg, mint
intzmny megszntetst.
Tizenegyedszer: Minden vonatkozsban tmadni kell a keresztnysget
s ress kell tenni a templomokat.
A kilencedik ponthoz hozzfzhetjk: ma mr a vilg tmegtjkoztatsi
intzmnyeinek a 96%-t hat olyan vllalat ellenrzi, amely a cionista
pnzkartell tulajdonban van. Valamennyi az AP-tl s a Reuters-tl veszi t az
informcik zmt. A meghatroz intzmny a Reuters, amely a Rothschildhz rdekeltsgi krbe, illetve tulajdonba tartozik.
Sztlin idejn a Szovjetuniban tnylegesen kirltek a templomok.
Akkor ezt azzal az egyszer mdszerrel rtk el, hogy jelents rszket
felgyjtottk, ms rszkbl raktrpletek lettek. Kivtelt csak zsinaggkkal
tettek, mert jakat is ptettek. Aki ismeri a „Cion blcseinek a jegyzknyvei”
cm hamistvnyt az knytelen megllaptani, hogy a frankfurtiak igen sok
gondolatot ennek a hamistvnynak a mig l igazsgaibl mertettek.
Feltehet, hogy ez a trtnelmi hamistvny (mert nem ott, akkor s gy
kszlt, ahogy terjeszti lltottk) mly benyomst tett rjuk s elhatroztk,
hogy kidolgozzk miknt lehetne annak az ajnlsait tltetni a gyakorlatba.
Egyik tletk az volt, hogy hasznostjk Sigmund Freud elkpzelst a
pnszexualizmusrl. Ehhez tartozik a promiszkuits, a vlogats nlkli
szexulis rmhajhszs, az unisex elterjesztse, a nemek kzti klnbsg
elbizonytalantsa, a hagyomnyos frfi s ni szerepek felcserlse s
felszmolsa, a heteroszexualits meggyngtse a homoszexualits javra – gy
pldul a hasonl nemek kztti hzassg propaglsa s annak lehetv
ttele, hogy homoszexulis prok is fogadhassanak rkbe gyerekeket. gy nz
ki: valban sikerlt olyan korruptt tenni a Nyugatot, hogy az mr gy bzlik,
ahogyan Willy Mnzenberg megjsolta.
A frankfurti iskola tagjai meg voltak gyzdve arrl, hogy kt f tpusa van
a forradalomnak. Az egyik a politikai forradalom, a msik a kulturlis
forradalom. k elssorban ezzel a msodikkal voltak elfoglalva. Cljuk az volt,
hogy a trsadalom lebontst bellrl vgezzk el. gy gondoltk, hogy az
alvets puhbb formi lnyegesen modernebbek, mint az erszakos
vltozatok. Ezrt a hangslyt a reformokra helyeztk, melyeket lassan s
szrevtlenl kell vgrehajtani, hogy szinte ne is szleljk az emberek, hogy a
vltozsok nyomn a helyzetk lnyegesen rosszabb vlt. A Frankfurti
Iskolnak sikerlt hossztvon fellaztania s alsnia a hagyomnyos
trsadalmi rtkeket s gy elkszteni a talajt a szakadatlan s agresszv
vltozsokhoz. A keresztny erklcsi rtkeknek a szisztematikus elgyngtse
s a szexulis perverziknak a szles krben val elterjesztse a kulturlis
Dr. Drbik Jnos
6
marxizmus egyik megjelensi formja lett. Lasha Darkmoon azt lltja
hivatkozott rsban, hogy a szervezett zsidsg, amely a globlis mdia legfbb
tulajdonosa, mr el is rte azt, hogy ez a fajta kulturlis forradalom gyzelmet
arasson s a keresztny kultra sszeomoljon. Vlemnye szerint az erklcsi
sznvonal a lehet legmlyebbre sllyedt. A frankfurti iskola piedesztlra emelt
trsadalomtudsai clbavettk a csaldot, a nevelst, a tmegtjkoztatst, a
szexet s a npszer kultrt. gy gondoltk, hogy ami rossz a hagyomnyos
trsadalomnak, az j nekik s ami mg rosszabb az tlagembernek, az mg jobb
nekik.
A Frankfurti Iskola kritikai elmlete azt hirdette, hogy az autoriter
szemlyisg a csaldf ltal irnytott patriarchlis csaldformnak a termke.
Ebben nincs sok j, mert ezt mr Engels is kifejtette „A csald, a magntulajdon
s az llam eredete” cm knyvben, ahol egyrtelmen a n ltal irnytott
csaldot, a matriarchtust rszestette elnyben. Mr Marx Kroly is
foglalkozott a nkzssggel az 1848-ban megjelent Kommunista Kiltvnyban.
A korbban megjelent „Nmet ideolgiban” is kedveztlenl, st becsmrlen
rt a csaldrl, mint a trsadalom alapintzmnyrl. Ezrt nem is olyan
klns, hogy a frankfurtiak kritikai terijnak az egyik alaptantsa az volt,
hogy fel kell szmolni a csaldi struktrt. gy kpzeltk, hogy minden csald,
belertve a boldogan l csaldokat is, valjban krosak s ezrt fel kell
szmolni ket. A gyerekeknek sokkal jobb, ha nincsenek szleik, vagy legalbbis
nem tudjk, hogy kik voltak a szleik. A legjobb az, ha rvk, akiket az llam
nevel. A klnbz nem emberek kzti romantikus szereteten alapul
kapcsolat, amely gyakran leten t tart hzassgi kapcsolatot eredmnyez,
krtkony, mert akadlyozza az emberek feletti hatkony ellenrzst. Azrt az
ilyen hossz-tv prkapcsolatokat rvid tvakk, bizonytalanokk kell
talaktani s ltalnoss kell tenni a vlogats nlkli nemi letet, a
promiszkuitst. A boldog csaldokban l emberek nem juttathatk el a
ktsgbeessnek ahhoz az llapothoz, ahol mr a forradalomban keresnk a
megoldst. Ezrt a frankfurtiak kulturlis forradalma lnyegben a
pesszimizmus kultrjnak bizonyult, amelynek clja, hogy mindenki szmra
lehetetlenn tegyk a harmonikus letet. A modernizci pedig csak tovbbi
lendletet adott ennek az audiovizulis technikval s kibernetikval is
kiegszlt kultrpesszimizmusnak.
Lukcs Gyrgy az 1920-s vektl meg volt arrl gyzdve, hogy a csald
rszleges felbomlsa s a csaldf tekintlynek gynglse is mr segti, hogy
a felnvekv generci jobban elfogadja a radiklis trsadalmi vltozsokat. Az
elemz szmra gy tnik, hogy brmi, ami j az ember szmra, s ami
szorosra fzi kt ember kapcsolatt, azt meg kell gyngteni s el kell puszttani
a frankfurtiak szerint. Ha pedig nincsenek ilyen slyos problmk, akkor
Dr. Drbik Jnos
7
ilyeneket ltre kell hozni s a hagyomnyos letet, a lehetsges harmnit
lehetetlenn kell tenni. Ebbe tartozott az is, hogy a frfias tulajdonsgok ellen
hbort kell indtani.
Lukcs Gyrgy 1919-ben a kommunista diktatra kulturlis
npbiztosaknt tnak indtotta a 'kulturlis terrorizmus' elnevezs programot.
Az iskolban a szabad szerelemre, a nemi letre, a kzposztlyhoz tartoz
csaldok erklcsi rtkeinek az elavultsgra, a monogmia idejtmltsgra
oktattk a tanulkat. A vallsra nincs szksg, mert az minden lvezettl
megfosztja az embert. Lukcs Gyrgy kulturlis terrorizmusa a politikai
korrektsg elfutra volt.
Ennek az egyik ideolgusa Herbert Marcuse volt, a „One Dimensional
Man” szerzje. Marcuse a nk felszabadtsa cmn, az j baloldal elnevezs
mozgalom segtsgvel, mr az 1960-as vekben arra trekedett, hogy
hagyomnyos eurpai kultrt nk ltal dominlt rendszerr alaktsk t. Az az
elkpzels, hogy nk irnytsk a trsadalmat s mondjk meg a frfiaknak,
hogy mit tegyenek, termszetesen nagy hatssal volt a parancsol tpus nkre
– klnsen a frfigyll, leszbikus asszonyokra. Sok ilyen megtvesztett n
vlt a radiklis feminizmus hirdetjv s nem egy odig is elment, hogy
megszaktson minden kapcsolatot a frfi nemmel s csak nkbl ll
kzssgekben ljen. A feministk kztt igen sok a zsid szrmazs n.
Arnytalanul nagy a szmuk a lakossg egszhez kpest.
Marcuse 'a nagy elutastst' hirdette: „Minden alapvet nyugati rtket
el kell vetni, be kell vezetni a liberlis szexualitst, valamint a feminista s a
fekete-br forradalmrok cljainak a megvalstst.”
'Essz a felszabadtsrl' cm ktetben a hagyomnyos rtkrend
radiklis trtkelst srgette. A tabuk alli felszabadulst, a kulturlis
felforgatst, a kritika kultuszt srgette. Marcuse nyelvi forradalmat is akart,
amely alkalmas a szavak jelentsnek a kicserlsre. A faji konfliktusrl azt
lltotta, hogy ez a fehr embert terhel bn. Marcuse clja az volt, hogy
megvltoztassa a trsadalom erklcst. Ehhez a szexualits si erejnek a
felszabadtsra van szksg a civilizci korltai all.
A frankfurti iskolnak egy tekintlyes tagja, Willhelm Reich rta „A
fasizmus tmegpszicholgija” cm knyvben, 1933-ban, hogy a termszetes
trsadalom egyetlen eredeti csaldtpusa a matriarchtus, vagyis ahol a nk
gyakoroljk a csaldi hatalmat. Ehhez a szigor Lasha Darkmoon azt a
megjegyzst fzi, hogy Willhelm Reich knyszeres maszturbtor volt, egy
szexulisan aberrlt szemly, aki anyjba volt szerelmes. Nos ez a sokflekppen
is devinsnak nevezhet frankfurti filozfus, Herbert Marcuse-hoz hasonl
kultikus szemlly vlt az 1960-as vekben. Marcuse adta ki az 1968-as
dikmozgalmak idejn azt a jelszt, hogy „Make love, not war” (Szeretkezzl s
Dr. Drbik Jnos
8
ne hborzzl!). volt a szexulis forradalom egyik keresztapja s a feminista
mozgalom kiemelked tmogatja.
Willhelm Reich, Freud pszicholgijt akarta Marx kzgazdasgi
elmletvel sszhangba hozni. Mr hivatkoztunk az 1933-ban megjelent 'A
fasizmus tmegpszicholgija' cm knyvre. Ebben fejtette ki, hogy a
Frankfurti Iskola klnvlt a marxista szociolgitl, amely a burzsot lltotta
szembe a proletaritussal. Ehelyett a harcnak a reakcis s a forradalmr kztt
kell lefolynia.
W. Reich egy msik knyvben, a 'Szexulis forradalom'-ban gy r: „Az
nknyuralmi csald kicsiben az nknyuralmi llam. Az ember tekintlyuralmi
jellemnek szerkezett alapveten a szexulis tiltsoknak s flelmeknek, a
szexulis ksztetsek l szubsztancijba val begyazdsa hozta ltre. A
csaldi imperializmus ideolgiailag megismtldik a nemzeti
imperializmusban... A tekintlyelv csald... olyan tnyez, amelyben reakcis
ideolgia s reakcis struktrk jnnek ltre.”
Nvrokona Charles A. Reich pedig gy rt 'Amerika jjszletse' cm
knyvben: „El fog jnni egy forradalom. Nem fog hasonltani a mlt
forradalmaihoz. Az egynnel s a kultrval fog kezddni, s vgs aktusknt
meg fogja vltoztatni a politikai struktrt. Sikerhez nem kell erszakot
alkalmazni, s nem lehet sikeresen ellenllni neki erszakkal. Ez az j nemzedk
forradalma lesz.”
Napjaink politikai korrektsge teht a Frankfurti Iskola szellemi hatsnak
a folytatdsa. A politikai korrektsghez hozzjrult Betty Friedan, aki az
amerikai feminista mozgalom megalaptjv vlt. Friedan nem volt a Frankfurti
Iskola tagja, de a befolysa alatt llt. 'A feminista misztika' cm knyvben
rszletesen foglalkozik Abraham Maslow szocilpszicholgus nmegvalstsi
elmletvel. Maslow bartja volt Herbert Marcuse-nak, s Erich Fromm-al is
kapcsolatot tartott. Friedan szellemi kapcsolata a Frankfurti Iskola ideolgijval
meghatroznak mondhat. gy pldul amit Friedan a szexulis szerepek
megvltozsrl hirdet, az egybecseng azzal, amit Lukcs Gyrgy is
szorgalmazott a rgi rtkek megsemmistsvel s Marcuse pedig az rtkek
tartalmnak a kicserlsvel.
Amikor a politikai korrektsg, vagy mskppen elnevezve a kulturlis
marxizmus terjedni kezdett, kpviseli igyekeztek nzeteiket vonz mdon
eladni. Azt lltottk, hogy mindssze a ms emberek irnti rzkenysg s
trelem vezeti ket. Ez is azonban csak megtvesztsl szolglt. Az gynevezett
politikai korrektsg a „gylletbeszd” kriminalizlsval valjban a
vlemnynyilvnts szabadsgnak a korltozst, a gondolkods
ellenrzst s a hagyomnyos trsadalmi rend felforgatst tzte ki cljul.
Ily mdon a Frankfurti Iskola kulturlis marxizmusa rombolbbnak bizonyult,
Dr. Drbik Jnos
9
mint Marx gazdasgi marxizmusa. Ez utbbi romba-dnttte Oroszorszgot, de
nem dicstette a szexulis perverzitst, s nem prblt a termszeti
trvnyekkel ellenkez magatartst rknyszerteni a trsadalomra.
A felforgats s a kulturlis forradalom hve volt a Chicago-i Saul Alinsky is, aki
szekulris zsid volt s szgyells marxistaknt nem forradalmrnak, hanem
csak kzssgszerveznek nevezte magt. Alinsky formlisan nem csatlakozott a
Frankfurti Iskolhoz, de annak a cljait kvette s jszer mdszereivel jelents
sikereket rt el. Az j vilgrend bekszntvel erklcst mellz, pragmatikus
felforgat mdszerei ismt a figyelem kzpontjba kerltek, mert jl szolgljk a
pnzhatalmi vilgelit hagyomnyrombol stratgijt a hatalom megszerzsre
s megtartsra.
A Frankfurti Iskola viszonya a judaizmushoz
A Frankfurti Iskola ketts mdon viszonyult a judaizmushoz. Egyrszt – a
felvilgosods folytatjaknt – lesen szemben llt a tekintlyuralommal, a
hagyomnyok tiszteletvel, a mltbl rklt intzmnyekkel, kztk a vallssal
is. A Frankfurti Iskolhoz tartoz trsadalomtudsok tbbsge szekulris zsid
volt, aki semmilyen szervezett vallst nem tmogatott, nem kvette sem a
vallsi hagyomnyokat, sem a kulturlis judaizmust. Ebbe a csoportba tartozott
Heinrich Heine, Karl Marx s Sigmund Freud. Az letket s munkjukat nem
hatrozta meg a judaizmus, de azonossgtudatukra sem volt dnt befolyssal.
A Frankfurti Iskola viszonya a judaizmushoz teht igen vltozatos volt.
A vezet szemlyisgeknek msrszt volt egy olyan csoportja is, amely
ortodox zsid nevelst kapott, ismerte s gyakorolta a judaizmus elrsait.
Voltak az Iskolnak olyan tagjai is, akiknek az letben s a munkssgban
fontos szerepet jtszott a judaizmus. Kzjk tartozott Walter Benjamin s
Erich Fromm. Mindkettjknl letk sorsdnt szakaszban fontos szerepe
volt a judaizmusnak. A judaizmus azonban nagy hatst gyakorolt Leo
Lwenthal-ra s Max Horkheimer-re is. A zsid identits viszont nem volt
fontos sem Herbert Marcuse, sem Theodor Wiesegrund Adorno szmra. A
megnevezettek valamennyien kvlllnak reztk magukat a Weimar-i
Nmetorszgban, s 1930 utn dnten zsid szrmazsuk miatt tvoztak
Nmetorszgbl.
Bizonyos fokig a Frankfurti Iskola tagjai az Egyeslt llamokban is
kvlllk voltak, amit rszben zsid szrmazsuk kvetkezmnynek
tekintettek. Ez volt az az idszak, amikor tevkenysgk f tmjv az
antiszemitizmus, az eltletek s a zsidk helyzetnek az alakulsa vlt. A
Weimar-i Nmetorszgban egszen 1934-ig a Frankfurti Iskola nem tekintette f
kutatsi terletnek a zsidk helyzetnek a vizsglatt s errl nem is rtak
Dr. Drbik Jnos
10
figyelemre mlt knyveket. Max Horkheimer 1938-ban rt egy tanulmnyt 'A
zsidk Eurpban' cmmel, amelyben kifejtette, hogy az antiszemitizmus a
monopol-kapitalizmus utols fzisnak a viszontagsgait fejezi ki.
A judaizmus, a pszichoanalzis s a marxizmus tvzdtt Erich Fromm
munkssgban. volt az, aki a judaizmus vallsi szemlletmdjt kombinlta a
felvilgosods koncepciival. Erich Fromm nem volt egyidejleg hagyomnyos
s szekulris zsid, de korai munkiban ez a kt szellemisg mg jelen volt. Erich
Fromm ortodox zsid csaldban szletett, s mindkt szljnek a felmeni
kztt szmos rabbi volt.
A fiatal Fromm behatan tanulmnyozta a Talmudot, bartjval Leon
Lventhal-lal. A legnagyobb frankfurti zsinagga vezet rabbijnak, Nehemiah
Nobel-nek volt a tantvnya. Fromm az 1920-as vek kzepn megismerkedett a
pszichoanalzissel, s felesge, a zsid Frieda Reichmann is a pszichoanalzis
gyakorlati mvelje volt. Reichmann-nak magnintzete mkdtt Heidelbergben, ahol kombinlta a pszichoanalzist a zsid hagyomnyokkal s ezrt
intzett 'Torah-peutic' Kliniknak neveztk. Fromm is praktizl
pszichoanalista lett 1927-ben. Els tanulmnyban, amely 'A Szombat' cmet
viselte, azt lltotta, hogy „a szombat eredetileg az apa meglsre s az anya
gyzelmre emlkeztetett. Az a parancs pedig, hogy 'ne dolgozz', vezekls volt
az eredeti bnbeessrt, s a pre-genitlis korba trtn visszafejldsen
keresztl trtn ismtldsrt”. A pszichoanalzisnek, a llekelemzsnek ez a
'szaknyelve', els olvassra nehezen rthet, Erich Fromm azonban ksbbi
trsadalomtudomnyi munkiban is (pldul a 'The Anatomy of Human
Destructiveness – A rombols anatmija') mindig hangslyozta a szexualits
meghatroz szerept.
(Folytatsa kvetkezik a Leleplez 2013. szeptemberi szmban)
Teljes rs cme: A cionista kulturlis marxizmus uralomra kerlse (A kettsllampolgrsg s ketts-lojalits c. tanulmny msodik rsze.)
Megjelent:
Leleplez 2013/ 2.
Orszgkrnika knyvjsg
Fggetlen, szlsszabadsg folyirat
|